Tuesday 20 November 2012

Betapa besar tanggungjawab sebagai seorang MUSLIM

 

Assalamualaikum dan salam kebahagiaan buat pembaca,

Dua tiga hari ini kita semua di seluruh dunia begitu terkesan dengan apa yang menimpa saudara seagama kita di Palestin. Ramai yang ‘share’ status, picture di Facebook tentang Palestine, Save Gaza, boikot McD, boikot barangan Israel dan banyak lagi.

Alhamdulillah, ramai yang prihatin dan mempunyai perasaan belas, kasih dan simpati pada rakyat Palestine. Termasuk juga artis dan selebriti tanah air kita yang sama-sama melaungkan untuk membantu rakyat Palestine.

Salah seorangnya ialah pelakon,pelawak dan pengarah Afdlin Shauki. Di sini, deqdeq selitkan sedikit status yang dikongsikan Afdlin di Fanpage beliau….sangat-sangat terkesan di hati deqdeq.

“Aku teringat kawanku Farhash, yg pada hari tu baru pulang dari Gaza setelah dia beberapa rakyat Malaysia lain membantu mendirikan mesjid di sana dan dia kata perasaannya sangat tenang di sana, mereka di situ hidup cara islam sebenar katanya. mereka menjaga tetamu dgn sebaik-baiknya walau pun mereka hidup dalam penuh kesusahan, mereka akan cuba memberi yg terbaik kepada tetamu yg datang kerana islam dan datang untuk membantu. Sembahyang subuh kat sana kata beliau macam sembahyang jumaat penuhnya masjid kat sana.”

 

save gaza

 

Bila melihat keadaan yang menimpa saudara kita di Palestine ini dan deqdeq bandingkan dengan hidup deqdeq, Ya Allah, betapa bersyukurnya Allah mentakdirkan deqdeq lahir di bumi Malaysia yang aman.

Betapa besar ujian yang ditempuhi rakyat Palestine di sana, tidak kira dari kanak-kanak, wanita dan lelaki, semuanya berjiwa kental dan bersemangat untuk berjuang mempertahankan tanah Islam dan IMPIAN hidup mereka hanya satu untuk MATI SYAHID.

Hebat sungguh mereka…..biar mereka miskin harta, tetapi merekalah ORANG KAYA di akhirat kelak.

 

Pernah kita terfikir, kenapa Allah jadikan semua ini…ada hamba-Nya yang hidup di dunia bersenang lenang, ada pula yang hidupnya susah dari lahir hinggalah dijemputnya kembali.

Allah inginkan kita berfikir dan bersyukur dengan segala nikmat pemberian-Nya. Tapi, tidak berhenti setakat di situ sahaja. Masih banyak dan luas lagi tanggungjawab kita sebagai MANUSIA dan sebagai seorang MUSLIM terutamanya.

Jika dilihat, begitu banyak produk yang dihasilkan oleh Israel...bukan setakat boikot yang perlu kita buat...rupanya kita ni banyak bergantung terhadap produk-produk keluaran mereka.


Mari semua umat Islam, kita semua perlu bangkit dan jadilah usahawan yang mengeluarkan produk2 Muslim dan menjadi jutawan yang boleh menyalurkan sumbangan sebanyak mana diperlukan untuk mempertahankan ISLAM...seperti pada zaman Rasulullah SAW dahulu, sahabat sanggup mengorbankan seluruh harta benda mereka untuk menyebarkan dan mempertahankan agama ISLAM.

Yang tidak punya harta, tubuh badan dan nyawa mereka sanggup dipertaruhkan seperti mana saudara seagama kita di bumi Palestine sana.


Benar, lebih baik jadi JUTAWAN dari jadi MISKIN….. sebabnya bila kita KAYA dan banyak duit, kita ada banyak pilihan...


Pilihan untuk MENYUMBANGKAN WANG, MENDERMA dengan lebih banyak…tidaklah hanya sekeping not RM1 yang mampu dihulur setiap kali ada tabung derma.

Pilihan untuk majukan ekonomi ISLAM supaya tidak bergantung lagi pada orang bukan Islam....

Pilihan untuk keluarkan PRODUK buatan MUSLIM yang berkualiti dan lebih baik dari orang lain….serta banyak lagi PILIHAN yang kita boleh buat.


Besar tanggungjawab kita sebagai seorang MUSLIM...


Sebab itu lah Allah lahirkan kita ke muka bumi ni......Allah tidak jadikan MANUSIA dan JIN dengan sia-sia….

 

Allah Maha Besar dan Maha Mengetahui….

No comments: